Saturday 17 December 2011

Tiada paksaan bagimu...


“Macamana nak study ‘medic’ dengan result macam ni? Papa dulu best student tau, tak pernah dapat result macam ni, daripada waktu sekolah,hingga tamat universiti.” Syarah si bapa kepada anak perempuannya dengan nada penuh geram.

Merah bola matanya melihat markah subjek-subjek utama untuk aliran sains diisi dengan warna merah.

Si anak tunduk, sesekali terkebil-kebil memandang si bapa. Kosong.

Saya memandang dan membiarkan si bapa melepaskan rasa terbukunya dengan penuh sabar. Tak sampai rasa hati melihat si anak dimalukan begitu dihadapan saya, guru kelasnya.

Perjumpaan ibubapa dan guru adalah pertemuan yang dijadualkan oleh pihak sekolah untuk berbincang tentang prestasi anak-anak, dan memaklumkan langkah-langkah yang diambil oleh pihak sekolah untuk penambahbaikan dalam meningkatkan prestasi anak-anak yang akan menduduki SPM tidak berapa lama lagi.

“Ustazah tau tak, saya doktor pakar di Hospital ***, isteri saya pun doktor pakar juga di Hospital ***. Kami berdua lulusan universiti luar negara. Kami sangat sibuk, ni isteri saya tak dapat datang pun sebab ada di luar negara atas urusan rasmi. Kakak dan Abangnya sekarang pun di luar negara, masuk jurusan perubatan juga, takkan dia tak boleh. Sepatutnya Ros (bukan nama sebenar) kena lebih usaha lagi ni.” Sambung si bapa sambil memandang dengan serius kepada saya.

Saya mengangguk tanda faham. Si anak masih tunduk , sesekali memandang saya.

Ros sememangnya berada di kelas aliran sains, aliran yang boleh menyambung cita-cita bapanya itu. Namun saya tahu kecenderungan Ros lebih kepada senireka dalaman. Bakatnya terserlah apabila melibatkan aktiviti menceriakan kelas atau pertandingan melukis poster dan banner. Pasti keghairahan ibubapa yang mengharapkannya mengikut jejak langkah mereka menggusarkan hati Ros.

Dilema si anak. Kecenderungan dan keupayaannya bukan ke arah yang diingini oleh ibubapa. Walaupun saya tau Ros seorang yang sangat tekun berusaha dan bersungguh-sungguh dalam pelajaran.

“Encik, anak Encik ni rajin dan sudah berusaha bersungguh-sungguh. Setiap anak ni berbeza. Mungkin kecenderungannya lebih kepada bidang lain dan bukan dalam aliran sains. Walaubagaimanapun, masih ada masa lagi untuk dia meningkatkan lagi prestasi yang ada. Kan Ros?” Saya menyebut penuh hati-hati, risau juga melihat nafas kencangnya turun naik menahan rasa marah.

Ros mengangguk takut-takut. Kasihan saya melihat keadaannya,lesu tanpa rasa yakin pada diri.

“Takkan nak jadi pereka fesyen kot?” kata bapa Ros lagi dengan nada yang agak sinis.. Agaknya sudah ada perbincangan tentang perkara tersebut di antara mereka.

“Tak apalah.” Hati saya berbisik. Saya memandang dan mengukir sedikit senyum. Agak kelat sekadar berbahasa. Sukar menjelaskan andai hati tidak terbuka untuk menerima. Hajat untuk memberi penerangan lanjut tentang anaknya saya pendam sahaja.

Lagipun, apalah yang penting sangat dengan nasihat seorang guru sekolah, ditambah dengan usia yang jauh lebih muda dengan pengalaman yang jauh lebih cetek darinya.

Tiada paksaan bagimu....

“Keluarga kita belum ada lagi dalam bidang perubatan. Keputusan An memang layak sangat untuk ke aliran sains. Abang dah terlepas peluang ni, adik beradik yang lain belum tentu dapat peluang yang sama. An fikirlah, Abang harap sangat An masuk aliran sains ni. Tapi apapun, An pilihlah yang terbaik untuk An.” Antara ayat terakhir di dalam surat abang sulong saya, Engku Md Azmi selepas mendapat keputusan SRP.

Panjang lebar surat Abang, menjelaskan pro dan kontra berada dalam aliran sains dan sastera. Hampir 4 helai kertas A4! Masih saya ingat dengan jelas isinya, terutama barisan ayat-ayat terakhir.

Abang memang menjadi rujukan dan sumber inspirasi kami sekeluarga selepas ayahanda dan bonda, terutama tentang pelajaran. Orangnya sangat tegas, namun tidak mengongkong. Ketika itu Abang sedang menyambung pengajiannya di UTM Skudai dalam bidang arkitek.

“Abah dan Che tak kisah, An pilih la yang terbaik.” Kata ayahanda lembut menenangkan hati saya.

Kecintaan saya kepada Bahasa Arab tak dapat dibendung walaupun ianya agak asing di kalangan ahli keluarga. Meskipun jaminan dan peluang pekerjaan belum menampakkan kecenderungan menyebelahi pelajar aliran agama di waktu itu, hati saya tetap terpaut pada keindahannya.

Setelah ditimbang-timbang, dengan kemampuan dan kecenderungan pada diri, saya memilih aliran sastera agama, dan seterusnya menerima tawaran ke Kolej Islam Kelang.

Pilihan yang diterima dengan penuh sokongan oleh orang-orang yang saya sayang. Inilah penguat untuk saya melangkah ke depan tanpa perlu menoleh dan menyesali apa yang telah ditinggalkan.

Walaupun tidak belajar tinggi, namun ayahanda dan bonda menanam rasa yakin dalam diri setiap anak, bahawa Allah tidak akan menutup rezeki bagi orang yang berilmu.

Bumi Allah ini luas dengan lautan ilmuNya yang tidak bertepi. Halakanlah wajah ke mana sahaja. Carilah ia di mana sahaja. Selagimana ada kesungguhan menuntut ilmu, selagi itu barakah mengiringi hidupmu.

Tiada paksaan.

Mukmin Hebat

Itulah yang menjadi bekalan untuk saya menghadapi hari-hari yang mendatang, meyakini bahawa setiap kesusahan dan kesenangan dalam kehidupan adalah ujian untuk setiap hambaNya yang beriman.

Itu jugalah yang sepatutnya menjadi keyakinan pada setiap ibubapa yang diamanahkan zuriat penyambung warisan.

Anak-anak bukanlah hak milik mutlak kita yang boleh dijamin hasilnya sebagaimana yang diinginkan.

Anak-anak bukanlah sekadar jasad yang boleh dipastikan bentuknya setelah dicanai mindanya.

Setiap satu di antara mereka tiada yang serupa. Hatta si kembar yang berkongsi uri yang sama.

Mereka adalah individu yang tersendiri dengan perwatakan yang tersendiri, yang mengharapkan tangan-tangan kita untuk memimpin mereka ke jalan yang di redhai Ilahi.

Berilah ruang kepada mereka untuk mengenali diri, mencari kekuatan dan membina keyakinan diri sebagai muslim mukmin yang hebat dalam setiap tindakan.

Mudah-mudahan merekalah salah satu batu bata yang akan mengukuhkan binaan ummah akhir zaman.

Hanya Allah matlamat hati ini.

Ummu Balqis.

Tuesday 13 December 2011

Di manakah kuncinya...



Termenung saya seketika. Saling berpandangan dengan suami ketika menikmati minum petang sekeluarga.

Terpegun mendengar Wardah yang rancak bercerita tentang pembelajaran di sekolahnya hari ini.

“Kak Lang belajar tentang haji hari ni, Baba. Best!” Wardah mula bercerita.

“Oh.. subjek apa ada bab haji tu?” Tanya suami saya agak tertarik.

“Hari ni ada RE (Religious Education). Cikgu ajar tentang Islam, tajuk hari ni tentang haji.” Ulas Kak Lang Wardah.

RE adalah salah satu subjek yang mana sukatannya ialah tentang beberapa agama di dunia. Permulaannya, saya agak bimbang, sentiasa mengingatkan anak-anak supaya menyampaikan dan berbincang dengan saya dan suami apa sahaja yang disampaikan oleh guru ketika pembelajaran tersebut. Maklumlah, dengan bilangan muslim yang minoriti, potensi salah faham berlaku agak besar.

“Cikgu ajar macamana nak tawaf, sai, melontar batu, apa dia telaga zamzam, cerita tentang nabi Ismail, pakaian masa tawaf. Cikgu suruh semua buat cara tawaf,sai dan melontar tu. Seronok! “ sambung Wardah lagi sambil menunjukkan simulasinya satu persatu dengan tertib.

Oh! Sangat detail. Semuanya diajar mengikut syaratnya walaupun tidak disenaraikan satu persatu.

“Kalau subjek tentang agama lain, ada ke Kak Lang kena buat apa-apa lakonan?” Tanya saya. Agak risau juga kalau-kalau ada ritual yang tak sepatutnya dilakukan.

“Tak adalah Mama. Biasa kalau tentang subjek lain, cikgu cerita je, tapi kalau tentang Islam, mesti ada aktivitinya. Cikgu pun excited nak buat tau Mama.” Beritahu Kak Lang.

“Betul la, last year kelas Wawa belajar tentang aqiqah, cikgu bagi gula-gula lepas cerita pasal tu.” Wawa pula mengiakan. Agaknya simbolik kepada memberi makanan yang manis kepada anak-anak.

Teringat saya hampir 7 tahun yang lepas, ketika saya mengajar di sebuah SMKA, atas inisiatif Panitia Agama dan penggembelingan tenaga hampir semua guru, Program Simulasi Haji di jalankan untuk semua pelajar tingkatan 5. Diikuti dengan tunjukcara sembelihan dan seterusnya kenduri makan tengahari hasil sembelihan anak-anak pelajar sendiri.Aktiviti yang sangat membantu dalam memberi faham pelajar, juga membentuk kerjasama dan menjalin ukhuwah sesama guru.

Pengalaman yang memberi kenangan manis pada seluruh warga sekolah yang terlibat.

“Sepatutnya kita yang ajar semua tu, kan?” saya bersuara perlahan kepada suami selesai mendengar cerita kak lang. Suami mengangguk tanda setuju.

Walaupun tiada ruh deen, diajar oleh guru yang berbeza agama, namun ianya melekat di hati mereka.

Laporan Akhir Tahun

“Kenapa aku tidak mampu buat begini?” 14 tahun menjadi pendidik menyebabkan terdetik rasa malu dan cemburu di hati saya apabila membaca laporan akhir tahun persekolahan anak-anak.

Meninjau corak laporan yang begitu terperinci bagi setiap mata pelajaran, baris-baris ayat yang menanam sikap yakin diri menimbulkan rasa kagum di hati saya, betapa indahnya andai kita juga mengenali setiap watak anak-anak didik sedemikian rupa.

Manakala ulasan keseluruhan memberi kesimpulan kepada laporan yang diberi di dalam setiap subjek.

“Balqis is developing into a confident young person. She is a very hardworking student, even though her character is quiet, Balqis has a mischievous, but studious attitude to work.” Laporan akhir tahun guru kelas Balqis.

“Sarah is a very active member of the form group, participating in all aspects of school life. She has shown her commitment by representing the school and participates in class discussions regularly.”

“Wardah is a polite and friendly individual and has worked extremely well during the year. However she needs to gain in confident to join in class discussion.”

“Najwa is very polite and softly-spoken and always willing to attempt work, even if she thinks it is difficult. She has a good circle of friends and is kind to new pupils. She is a pleasure to have in the classroom and is eager to learn.”

“Nada is able to hold a pencil correctly as well as scissors carefully during crafts activities. Nada likes using the scooters and tricycles on the yard. It has been an absolute pleasure to teach Nada. Nada and I are great friends and I will really miss her next term.” Mrs Jones memberi ulasan terakhir sebelum Nada bertukar ke kelas lain di sesi akan datang.

Laporan yang biasa-biasa dan tidak penting bagi kita, tetapi amat berharga dan tinggi nilainya dalam membentuk harga diri anak-anak.

Bagi saya, terlalu ramai anak-anak kita yang mempunyai nilai-nilai positif tersebut. Namun, kepekaan terhadap peningkatan dalam matapelajaran semakin menjadi keutamaan menyebabkan nilai-nilai yang membina keyakinan dan jati diri agak dikesampingkan. Kecenderungan kepekaan terhadap sikap hanya menjadi berat dan mendapat perhatian andai pelajar itu bermasalah.

Pembelajaran yang menyeronokkan

Termenung saya berfikir, apakah ini fenomena semua atau hanya anak-anak saya sahaja yang mengalaminya.

Tidak! Rata-rata dalam berbicara sesama para ibu yang saya temui, juga menyatakan perkara yang sama. Keseronokan mereka melalui hari-hari persekolahan, sanggup hadir walau disuruh berehat ketika kesihatan tidak mengizinkan.

Bercerita tentang sekolah seperti bercerita baru pulang dari rombongan melawat dan bercuti.

Bukan hanya anak-anak di sekolah rendah, juga yang berada di sekolah menengah.

Realiti yang agak pahit untuk diakui. Pahit tapi benar.

Apakah yang kurang pada cara ‘kita’ menyampaikan pengajaran pada mereka?

Dengan bilangan subjek yang banyak dan pelbagai, sukatan yang jauh lebih hebat dan ‘homework’ yang tidak putus-putus.

Dengan kemudahan prasarana yang tak kurang hebatnya. Juga terlatihnya para pendidik dalam bidang masing-masing.

Sewajarnya kita mendahului mereka dalam menambat hati dan minda anak-anak.

Sebenarnya pada kita tersimpan kunci untuk membentuk anak-anak yang hebat jasad dan mindanya, kuat keyakinan diri dan mampu berfikir dengan kritis dan kreatif.

Dengan kecenderungan fenomena pendidikan hari ini,bagaimanakah generasi yang kita harapkan akan lahir di masa akan datang?

Adakah anak-anak cemerlang yang mampu menjawab semua soalan peperiksaan, menghafal semua fakta dan menganalisis semua ujikaji di makmal?

Adakah anak-anak yang hebat yang berjaya mengumpul deretan ‘A’ yang melimpah? Bagaimana pula yang kecundang di dalam peperiksaan? Adakah mereka tiada sebarang tempat dan masa depan?

Generasi anak-anak yang bagaimanakah akan kita tinggalkan?

Di manakah kuncinya?

Minda saya ligat berfikir.

Anda pula bagaimana?


Ummu Balqis.

Friday 9 December 2011

Matangkan Mereka Dengan Perkongsian



Sungguh... Bukan senang melenturkan sedikit rasa ego seorang ibu atau bapa terhadap anak yang dikasihi. Secara fitrahnya, ibubapa memiliki rasa ingin menguasai dengan sebab yang murni, membimbing dan menyalurkan anak-anak ke jalan yang memberi manafaat untuk mereka di kemudian hari.

Bercampur emosi yang tinggi dengan keletihan tahap maksimum si ayah dan ibu melaksanakan tanggungjawab seharian.

Sehinggakan kadang-kadang penggunaan kalimah tidak tercapai tahap pemikiran akal si anak yang masih terkapai-kapai minta dibantu.

Sehinggakan terlupa untuk mengukir senyum untuk si anak. Juga pelukan yang mampu mencairkan keletah ‘nakal’ anak-anak yang sedang meningkat remaja. Apatah lagi bergurau senda dan bercerita.

Mengharapkan anak-anak memahami keletihan ibu.

Mengharapkan anak-anak peka kesusahan ayah.

Namun sayang, di hati anak-anak, bukan itu yang mereka fikirkan.

Semakin hari, jiwa semakin memberontak.

Semakin lama, semakin tebal rasa yang terbuku.

“Semua mesti ikut cakap, bosan betul la..”

“Asyik tak betul je apa yang kita buat...”

Keluh si anak tiada siapa yang tahu.

Sesekali, berilah peluang untuk mereka bersuara, memberi pendapat dan membuat keputusan.

Pada masa yang sama, memberi faham atas setiap keinginan yang mereka tuntut untuk difahami dan diikuti.

Menyuntik iman dan kesedaran bahawa di sana ada batas dan sempadan yang perlukan garis panduan.

Izin bersyarat

“Minggu ni Mama tak izinkan semua anak-anak hadir aktiviti “5:60”. Saya membuat pengumuman mengejut.

Aktiviti selepas waktu sekolah setiap hari selama sejam yang diikuti oleh para pelajar seperti trampoleining, climbing, basketball, football dan berbagai permainan lagi. Hampir dua bulan anak-anak saya mengikuti aktiviti ini. Sangat menyeronokkan mereka. Banyak kemahiran yang mereka dapat melalui aktiviti ini.

Semua wajah sedikit masam, tanpa suara.

“Cuba ingat balik, apa janji anak-anak sebelum join aktiviti ni?” Soal saya agak tegas.

Tempoh dua bulan yang menggembirakan, rupanya menjadikan anak-anak agak terbabas daripada amalan seharian yang perlu menjadi keutamaan walaupun ingatan sentiasa diberi.

“Tak boleh lupa amalan setiap malam, tilawah al-Quran dan baca ma’thurat..” suara Wardah memecah sunyi setelah berdiam agak lama.

Amalan yang cuba kami serapkan agar sebati menjadi benteng diri. Lebih-lebih lagi berada di perantauan yang serba terbuka dengan segala macam dugaan berupa keseronokan. Selain pengisian berkala yang menjadi rutin mingguan.

“Hmm.... Mama izinkan anak-anak ikuti semua aktiviti tu untuk sihatkan badan, jadi mukmin yang cergas, sebab Allah suka mukmin yang sihat dan cergas akal dan badannya. Tapi sihat dan cergas saja tak cukup untuk nak jadi orang yang Allah sayang.” Setiap wajah mereka saya pandang satu persatu.

“Cergas badan, pada masa yang sama, al-Quran ada di hati, baru betul-betul Allah sayang. Kalau tak boleh buat kedua-duanya, tinggalkan satu. Lepas seminggu ni, anak-anak buat keputusan sendiri nak yang macamana. Minggu ni, kita off semua aktiviti tu.” Saya mengakhiri kata-kata beserta keputusan muktamad.

Semua diam, namun terpaksa akur. Minggu akan datang kita buat akujanji baru.

Duit tabung

“Mama, Along nak join ‘Fencing Club’ boleh tak?” Soal Along sebaik saja masuk kereta pulang dari sekolah.

“Apa? Dancing?”Terkejut saya dengan permintaan Along.

Semua ketawa melihat saya yang terkejut bercampur hairan.

“Tak la Mama ni.. ‘Fencing Club’ tu, belajar cara main macam pedang tu. Yurannya £4.00 untuk 1 sesion. Ada lima session dan setiap session tu satu jam setengah.” Along ketawa lagi sambil menjelaskan panjang lebar kepada saya.

“Oo.. Boleh, boleh,tapi bersyarat. Oleh kerana aktiviti tu bukan anjuran sekolah, yuran tu, kena la guna duit tabung sendiri, ok?”

“Boleh? Ok Mama. Along guna duit tabung..” Jawab Along cepat. Seakan tidak percaya saya izinkan untuk dia menyertai kelab tersebut.

Sedikit kejutan untuknya, keizinan menyertai ‘Fencing Club’ tapi terpaksa mengeluarkan duit tabung. Saya tahu hatinya berat tapi kemahuan mengatasi segalanya. Sekadar menguji sejauh mana kesungguhan Along kali ini.

“Err.. Baba bagi ke Along join ni Mama?” tiba-tiba ada sedikit gusar di wajahnya.

“Tak pa..... Keputusan Baba sama macam Mama, Insya Allah. Baba dah izinkan Mama buat keputusan apa-apa berkaitan anak-anak di sekolah. Yuran tu, jangan risau, nanti Mama bagi tau Baba." Jawapan saya melegakan hati Along.

Membahagiakan dan memberi didikan

Setiap inci kehidupan ini adalah ruang yang Allah sediakan untuk kita mendidik anak-anak. Setiap hari yang dilalui sentiasa ada pengalaman baru yang tercipta. Tiada siapa yang sempurna sebagai ibu dan bapa. Setiap detik waktu, kita sentiasa belajar dan terus belajar. Belajar melalui pengalaman dan belajar daripada kesilapan.

Menyemai kasih dan rasa tanggungjawab sebagai persediaan untuk mereka meniti dewasa.

Menyalur rasa yakin diri sebagai mukmin yang hebat dan mampu memberi manafaat kepada orang lain.

Mendidik anak-anak bukan bermaksud memberi syarahan dan pengajaran tentang akademik semata-mata.

Membahagiakan mereka bukan sekadar menyempurnakan keperluan material mereka sepenuhnya.

Mendidik dalam erti kata mereka mampu berhadapan dengan realiti hidup yang jauh lebih besar daripada mengumpul deretan ‘A’ di dalam peperiksaan.

Membahagiakan dalam erti kata memahamkan mereka dengan tanggungjawab sebagai mukmin yang mengumpul kekuatan untuk bekalan berhadapan dengan Yang Maha Penyayang.

Menyerapkan al-Quran di dalam hati agar lahir dalam tindakan.

Sekali sekala, gembirakan mereka dengan memenuhi keinginan yang bergolak di dada, selagi tidak lari daripada landasanNya.

Sekali sekala juga, jentikkan hati dengan rasa tanggungjawab dalam setiap tindakan mereka.

Memberi ruang mereka berfikir, meluahkan dan memandu mereka ketika membuat keputusan. Walaupun mungkin ianya tidak menggembirakan hati kita, cukuplah panduan untuk mereka bahawa pilihan yang dibuat tidak memudharatkan mereka di kemudian hari.

Mendidik mereka menghargai kepercayaan yang diberi dalam membuat keputusan untuk diri sendiri. Juga mendidik rasa tanggungjawab dan belas kasihan dengan mengeluarkan sebahagian hak simpanan untuk diri sendiri dan orang lain.

Meyakinkan anak-anak bahawa, matlamat akhir dalam semua tindakan yang dipilih sepanjang kehidupan ini akan membawa kesan di alam yang kekal selamanya.

Semuanya bermula daripada keyakinan kita sebagai hamba Allah yang sentiasa berterusan mencari redhaNya demi mencapai bahagia yang hakiki di alam abadi.

Hanya Allah matlamat hati ini.

Ummu Balqis.