Wednesday 19 October 2011

Hujung minggu di Swansea


Hari paling panas sepanjang summer jatuh pada hari Sabtu minggu terakhir September lalu. Suhunya mencecah 32 darjah celcius. Cukup panas bagi kami di Lampeter yang sentiasa bersuhu 14-16 darjah.

Alhamdulillah. Keseronokan berganda untuk semua, dapat merancang aktiviti luar sebelum datangnya‘autumn’ yang diiringi dengan hujan dan angin kuat sepanjang musim. Menggugurkan dedaun hingga meninggalkan dahan sahaja.

Beberapa keluarga di pekan Lampeter merancang aktiviti berkelah di tepi pantai Mumbles, Swansea. Perjalanan memakan masa selama 1 jam 15 minit. Sambil mengisi kembali stok ayam dan daging yang hampir kehabisan.

Semestinya yang paling seronok ialah anak-anak. Dengan berbagai persiapan dan kelengkapan, semuanya tak sabar-sabar berlari ke pantai.





Hampir 3 jam di sana, terbayang kepuasan anak-anak. Bukan senang nak bermain di pantai. Suhunya panas, airnya tetap sejuk. Walaubagaimanapun, hilanglah sedikit kerinduan di tanahiar, walau cerianya tidak sama sepertimana bersama saudara mara.

Bergerak daripada pantai, kami singgah di deretan kedai halal di bandar Swansea untuk membeli bekalan ayam dan daging serta keperluan lain.

Kemudiannya kami menziarahi Saudara Musa dan Basma, kenalan warga Libya yang baru berpindah ke Swansea setelah 2 tahun menetap di Lampeter. Memenuhi jemputannya, yang sekian lama menanti kehadiran jiran lama dari Lampeter.

Menyegarkan kembali tautan ukhuwah. Mengikat hati dengan mawaddah.

Usai solat maghrib, kami berangkat pulang. Semua keletihan, namun terpancar kepuasan.

Alhamdulillah, hari yang ceria untuk semua.

Hanya Allah matlamat hati ini.

No comments:

Post a Comment