Tuesday 13 December 2011

Di manakah kuncinya...



Termenung saya seketika. Saling berpandangan dengan suami ketika menikmati minum petang sekeluarga.

Terpegun mendengar Wardah yang rancak bercerita tentang pembelajaran di sekolahnya hari ini.

“Kak Lang belajar tentang haji hari ni, Baba. Best!” Wardah mula bercerita.

“Oh.. subjek apa ada bab haji tu?” Tanya suami saya agak tertarik.

“Hari ni ada RE (Religious Education). Cikgu ajar tentang Islam, tajuk hari ni tentang haji.” Ulas Kak Lang Wardah.

RE adalah salah satu subjek yang mana sukatannya ialah tentang beberapa agama di dunia. Permulaannya, saya agak bimbang, sentiasa mengingatkan anak-anak supaya menyampaikan dan berbincang dengan saya dan suami apa sahaja yang disampaikan oleh guru ketika pembelajaran tersebut. Maklumlah, dengan bilangan muslim yang minoriti, potensi salah faham berlaku agak besar.

“Cikgu ajar macamana nak tawaf, sai, melontar batu, apa dia telaga zamzam, cerita tentang nabi Ismail, pakaian masa tawaf. Cikgu suruh semua buat cara tawaf,sai dan melontar tu. Seronok! “ sambung Wardah lagi sambil menunjukkan simulasinya satu persatu dengan tertib.

Oh! Sangat detail. Semuanya diajar mengikut syaratnya walaupun tidak disenaraikan satu persatu.

“Kalau subjek tentang agama lain, ada ke Kak Lang kena buat apa-apa lakonan?” Tanya saya. Agak risau juga kalau-kalau ada ritual yang tak sepatutnya dilakukan.

“Tak adalah Mama. Biasa kalau tentang subjek lain, cikgu cerita je, tapi kalau tentang Islam, mesti ada aktivitinya. Cikgu pun excited nak buat tau Mama.” Beritahu Kak Lang.

“Betul la, last year kelas Wawa belajar tentang aqiqah, cikgu bagi gula-gula lepas cerita pasal tu.” Wawa pula mengiakan. Agaknya simbolik kepada memberi makanan yang manis kepada anak-anak.

Teringat saya hampir 7 tahun yang lepas, ketika saya mengajar di sebuah SMKA, atas inisiatif Panitia Agama dan penggembelingan tenaga hampir semua guru, Program Simulasi Haji di jalankan untuk semua pelajar tingkatan 5. Diikuti dengan tunjukcara sembelihan dan seterusnya kenduri makan tengahari hasil sembelihan anak-anak pelajar sendiri.Aktiviti yang sangat membantu dalam memberi faham pelajar, juga membentuk kerjasama dan menjalin ukhuwah sesama guru.

Pengalaman yang memberi kenangan manis pada seluruh warga sekolah yang terlibat.

“Sepatutnya kita yang ajar semua tu, kan?” saya bersuara perlahan kepada suami selesai mendengar cerita kak lang. Suami mengangguk tanda setuju.

Walaupun tiada ruh deen, diajar oleh guru yang berbeza agama, namun ianya melekat di hati mereka.

Laporan Akhir Tahun

“Kenapa aku tidak mampu buat begini?” 14 tahun menjadi pendidik menyebabkan terdetik rasa malu dan cemburu di hati saya apabila membaca laporan akhir tahun persekolahan anak-anak.

Meninjau corak laporan yang begitu terperinci bagi setiap mata pelajaran, baris-baris ayat yang menanam sikap yakin diri menimbulkan rasa kagum di hati saya, betapa indahnya andai kita juga mengenali setiap watak anak-anak didik sedemikian rupa.

Manakala ulasan keseluruhan memberi kesimpulan kepada laporan yang diberi di dalam setiap subjek.

“Balqis is developing into a confident young person. She is a very hardworking student, even though her character is quiet, Balqis has a mischievous, but studious attitude to work.” Laporan akhir tahun guru kelas Balqis.

“Sarah is a very active member of the form group, participating in all aspects of school life. She has shown her commitment by representing the school and participates in class discussions regularly.”

“Wardah is a polite and friendly individual and has worked extremely well during the year. However she needs to gain in confident to join in class discussion.”

“Najwa is very polite and softly-spoken and always willing to attempt work, even if she thinks it is difficult. She has a good circle of friends and is kind to new pupils. She is a pleasure to have in the classroom and is eager to learn.”

“Nada is able to hold a pencil correctly as well as scissors carefully during crafts activities. Nada likes using the scooters and tricycles on the yard. It has been an absolute pleasure to teach Nada. Nada and I are great friends and I will really miss her next term.” Mrs Jones memberi ulasan terakhir sebelum Nada bertukar ke kelas lain di sesi akan datang.

Laporan yang biasa-biasa dan tidak penting bagi kita, tetapi amat berharga dan tinggi nilainya dalam membentuk harga diri anak-anak.

Bagi saya, terlalu ramai anak-anak kita yang mempunyai nilai-nilai positif tersebut. Namun, kepekaan terhadap peningkatan dalam matapelajaran semakin menjadi keutamaan menyebabkan nilai-nilai yang membina keyakinan dan jati diri agak dikesampingkan. Kecenderungan kepekaan terhadap sikap hanya menjadi berat dan mendapat perhatian andai pelajar itu bermasalah.

Pembelajaran yang menyeronokkan

Termenung saya berfikir, apakah ini fenomena semua atau hanya anak-anak saya sahaja yang mengalaminya.

Tidak! Rata-rata dalam berbicara sesama para ibu yang saya temui, juga menyatakan perkara yang sama. Keseronokan mereka melalui hari-hari persekolahan, sanggup hadir walau disuruh berehat ketika kesihatan tidak mengizinkan.

Bercerita tentang sekolah seperti bercerita baru pulang dari rombongan melawat dan bercuti.

Bukan hanya anak-anak di sekolah rendah, juga yang berada di sekolah menengah.

Realiti yang agak pahit untuk diakui. Pahit tapi benar.

Apakah yang kurang pada cara ‘kita’ menyampaikan pengajaran pada mereka?

Dengan bilangan subjek yang banyak dan pelbagai, sukatan yang jauh lebih hebat dan ‘homework’ yang tidak putus-putus.

Dengan kemudahan prasarana yang tak kurang hebatnya. Juga terlatihnya para pendidik dalam bidang masing-masing.

Sewajarnya kita mendahului mereka dalam menambat hati dan minda anak-anak.

Sebenarnya pada kita tersimpan kunci untuk membentuk anak-anak yang hebat jasad dan mindanya, kuat keyakinan diri dan mampu berfikir dengan kritis dan kreatif.

Dengan kecenderungan fenomena pendidikan hari ini,bagaimanakah generasi yang kita harapkan akan lahir di masa akan datang?

Adakah anak-anak cemerlang yang mampu menjawab semua soalan peperiksaan, menghafal semua fakta dan menganalisis semua ujikaji di makmal?

Adakah anak-anak yang hebat yang berjaya mengumpul deretan ‘A’ yang melimpah? Bagaimana pula yang kecundang di dalam peperiksaan? Adakah mereka tiada sebarang tempat dan masa depan?

Generasi anak-anak yang bagaimanakah akan kita tinggalkan?

Di manakah kuncinya?

Minda saya ligat berfikir.

Anda pula bagaimana?


Ummu Balqis.

2 comments:

  1. Masyarakat kita lebih tertumpu kepada pembentukan kerjaya berbanding pembentukan peribadi individu anak2 itu sendiri... Kecemerlangan deretan "A" menjadi kayu pengukur keberjayaan ibubapa dalam membentuk anak2 menjadi insan yg terpelajar berbanding insan yg berguna kepada agama. Sedangkan insan yg terpelajar semata-mata mungkin berguna pada dirinya sahaja, & belum tentu berguna kepada agama dan orang lain. Wallahuaklam :)

    ReplyDelete
  2. Kefahaman kita memberi keyakinan utk mereka...jgn berhenti mencari hikmah yg tersembunyi di seluruh alam ini

    ReplyDelete