Tuesday 24 August 2010

Catatan Ramadhan

Hampir separuh Ramadhan telah berlalu. Begitu pantas. Semoga yang berbaki dapat dimanafaatkan semaksimum yang terdaya dengan melipatgandakan usaha mempertingkatkan amalan yang sedia ada. Walaupun pernah melalui suasana puasa di perantauan ketika merantau menuntut ilmu dulu, pastinya kali ini memberi pengalaman berbeza kerana bersama keluarga. Alhamdulillah, dengan kadar waktu siang yang melebihi malam, merasalah ni’mat berpuasa yang panjang, iaitu lebih kurang 16 jam lamanya.

Pada mulanya, risau juga mengenangkan anak-anak berempat ini, oleh itu, sebelum bermula Ramadhan lagi, awal-awal lagi mama cuba positifkan anak-anak dengan situasi yang bakal dihadapi. Kelebihannya tahun ini, 3 minggu berpuasa adalah dalam waktu cuti sekolah, ditambah dengan cuaca yang tidak terlalu panas, kadang-kadang hujan, paling tidak mengurangkan letih dan dahaga anak-anak.

Alhamdulillah, hari pertama dilalui dengan sedikit keletihan, kadang-kadang bersungut lapar, tapi semangat anak-anak cukup mengkagumkan. Sabar betul semuanya, terutamanya Wawa (nama timangan Najwa) menunggu waktu berbuka, sambil kejap-kejap meninjau jarum jam berada pada nombor berapa. Hari kedua dan seterusnya, anak-anak kembali bertenaga dan ceria, dan melakukan aktiviti harian seperti biasa. Dalam mood cuti sekolah, waktu boleh diurus dengan agak santai, dipenuhi dengan aktiviti tadarrus seperti biasa, membaca, menonton televisyen (dengan pemantauan SIRIM waktu dan cerita ), meneroka komputer secara bergilir (pc cuma ada satu saja, jadi kena pandai-pandai susun jadual sendiri )serta indoor game hasil dapatan daripada carboot. Sarah dan Wardah masih boleh bermain kasut roda keliling rumah sambil tolong mama angkat kain di ampaian.... memang aktif. Along Balqis pula, seperti biasa, leka dengan bukunya….

Jom la makan

Lucu pula dengan karenah si kecil mama ni…Nada … susah hati betul dia bila semua orang tak memberi respon. Sibuk mengajak kakak-kakak makan, agaknya hairan kenapa semua orang tak nak apabila dia menyuakan makanan kegemaran masing-masing.

“Mama, nak makanlah, lapar..kakak pun lapar tu..bagi la kakak yogurt tu” Keletah Nada memberitahu ketika mama sibuk di dapur.

“Sedap ni..ambil lah..rasalah..” pandai pula dia memujuk. Sabar sajalah kakak-kakak ye..waktu Nada nak menyuapkan kuih ke mulut kakak-kakak.

Menjelang waktu berbuka, semuanya ringan tulang, menyediakan apa yang patut. Suasana yang paling meriah menandakan kegembiraan dan kemenangan sebagaimana yang Allah janjikan bagi mereka yang melaksanakannya. Walaupun hidangannya tidaklah sehebat mana, cukup dengan sejenis dua pemanis dan hidangan utama mengikut menu kegemaran dan pilihan anak-anak. Alhamdulillah….

Rupanya, mama yang kurang yakin dengan anak-anak, padahal semuanya bersemangat tanpa keluh kesah. Lupa mama, bahawa Allah SWT tidak membebankan seseorang tanpa kemampuan yang dibekalkan. Ujian disediakan pada yang layak menghadapinya. Nasib baik juga anak-anak mama ni tak dibiasakan dengan bazar Ramadhan. Terharu juga mama, tidak ada pula kerenah nak makan itu ini, yang susah-susah, kalau tidak, jenuh juga nak membuatnya. Maklumlah, manalah nak dicari roti bom, roti john, kuih muih yang bermacam nama, warna dan rasa kalau tak dibuat sendiri. Lagipun, mama ni baru nak belajar-belajar buat kuih kat sini.

Di perantauan ini

Seronoknya di sini, suasana puasa, iftar, tarawikh dan berbagai aktiviti Ramadhan masih terasa walaupun tidak semeriah di tanahair. Kalau ketika di tanahair, kita selalu bertarawikh dan tadarrus di surau dan masjid, suasananya masih ada di sini walaupun dalam ruang dan komuniti yang terhad. Masih berpeluang untuk iftar seminggu dua kali di masjid bersama masuarakat muslim yang ada. Walau kelas agama ditangguhkan ketika cuti, masa masih terisi dengan perbincangan, cerita dan kisah yang bermanafaat. Terasa sungguh mama keseronokan yang anak-anak rasai. Terasa sungguh mama anugerah Allah kita tercampak ke sini….

Syukur anak-anak…Allah menyediakan ruang untuk kita merasai Ramadhan, belajar mengenal hikmah Ramadhan, walau bukan kemampuan kalian untuk menghadam semuanya ketika ini…

Doa mama semoga ruang Ramadhan ini mampu menjadi titik penerus mama dan baba untuk lebih berperanan sebagai ibubapa yang memberi didikan bermakna untuk puteri-puteri mama yang dikasihi. Dan… menjadikan kalian menjiwai titisan kasih dan didikan mama dan baba, untuk merasai kasih dan sayangNya, Yang Maha Pengasih dan Penyayang kepada kita semua..

Salam Kasih..

Ummu Balqis

No comments:

Post a Comment