Friday 6 August 2010

Ahlan Ya Ramadhan Kareem

“Ramadhan is coming soon, isn’t it?” Terkejut juga saya dengan sikap ambil tahu yang ditunjukkan oleh John dan Betti, pasangan suami isteri, merangkap bapa kepada tuanrumah saya yang tinggal berjiran dengan kami. Bukan sekali dua bertanya, tak mampu pula menduga apa tujuannya. Yang pasti, keduanya sangat ramah dan prihatin, dan seolah mengingatkan pula kepada kami tarikhnya dari semasa ke semasa.

“What about the children?” Tanya Betti pula. Saya menjelaskan seadanya, anak-anak tidak dipaksa, tetapi dilatih sekadar kemampuan yang ada. Betti mengangguk sambil tersenyum. Memang tak disangka, dalam pekan sekecil ini, pengetahuan warganya tidaklah begitu asing tentang Islam.

Tinggal beberapa hari lagi, Syaaban bakal berlalu, dan untuk kesekian kalinya Ramadhan akan menyusul lagi. Ramadhan yang terisi penuh dengan barakah dan gandaan pahala bagi yang beramal soleh. Ramadhan yang menyajikan peluang memaksimumkan pencarian ilmu yang bermanafaat. Ramadhan yang menyediakan ruang mentadabbur dan mengislah diri dengan mengurangkan pengisian jasmani dengan kelazatan juadah yang pelbagai rasa.

Ramadhan kali ini pastinya sangat berbeza bagi kami sekeluarga, melaksanakan ibadah puasa dengan suasana yang lain daripada sebelumnya. Lebih mencabar lagi untuk melatih anak-anak dalam musim yang siang lebih panjang daripada malamnya. Nampaknya, mentaliti anak-anak perlu dipositifkan dengan meniupkan sirah nabawiyyah dan kisah para sahabat, disamping menyampaikan ganjaran yang Allah sediakan bagi yang berjaya melaksanakannya dengan jaya. Tambahan pula anak-anak dalam musim cuti sekolah hingga menjelang akhir Ramadhan, jadi masa perlu diisi dengan aktiviti yang mampu mencelikkan ruh, akal dan jiwa, bukan sekadar menonton segala macam program televisyen demi melepaskan rasa bosan di dada.

Siapalah Kita…

Hanya Allah Yang Maha Pemurah dan Penyayang, sentiasa memberi ampun kepada hambaNya yang sering lupa. Merasakan Ramadhan seperti tiada beza dengan bulan-bulan sebelumnya. Melakukan urusan dunia bersungguh-sungguh, manakala urusan Allah dilaksanakan seadanya. Allah…Beratnya mendidik nafsu yang sentiasa alpa, susahnya meninggalkan kelaziman yang berakar umbi sekian lama.

Mengenangkan bagaimana terisinya Ramadhan di kalangan Salafussoleh terdahulu, apatah lagi para Sahabah, generasi Rabbani didikan Kekasih Ilahi, terasa jauh benar bagai langit dengan bumi . Setiap detiknya terisi dengan amalan kerinduan seorang hamba kepada Khaliqnya. Tak sampai iman kita agaknya, untuk menghargai kedatangannya dan menangisi pemergiannya. Tak terasa kita hadiah yang disediakan oleh Allah SWT untuk hambanya yang sering lupa.

Walau di mana pun kita tercampak, nilai Ramadhan tetap sama. Tidak ternilai untuk diukur dengan apa yang ada di dunia, dengan peluang kali ini melaluinya lagi. Moga ini menjadi madrasah untuk mendidik diri, mengekang nafsu jasadiah yang tidak pernah padam. Madrasah untuk mendidik diri dan keluarga, juga setiap sahabat seaqidah di luar sana, untuk menghargai ruang tersedia dengan melangkah setingkat lebih tinggi daripada Ramadhan yang telah berlalu pergi...Biarlah Ramadhan kali ini, mampu menjadi benteng pertahanan yang kuat untuk menempuh 11 bulan yang berikutnya.

Namun begitu, jangan pula di kala ini kita menjadi hamba kepada Ramadhan. Mengumpul segala kebaikan dan kebajikan semata-mata kerana ianya bulan yang mulia. Akan tetapi setelah Ramadhan berlalu, semuanya turut sama pergi. Tiada lagi sedekah, tiada lagi, tadarrus dan tadabbur, tiada lagi nawafil yang menghias diri... hilang di telan bulan. Semoga kita terdidik, menjadi hamba kepada Pemilik Ramadhan Kareem...

Kasihnya Rasulullah pada kita, memberi pesan hingga ke hujung hayat Baginda. Kasihnya Allah SWT pada kita, membuka seluas-luasnya pintu Rahmat dan Rahim tanpa berhajat balasannya. Cukuplah itu sebagai penggerak, untuk kita menuju ke arah redha dan cintaNya….Allah Rabbul Jalil…

Salam Ramadhan.

ummu Balqis.

No comments:

Post a Comment