Wednesday 28 July 2010

Peringatan Terbaik Buat Insan

Catatan pertama saya di ruang rehlah imaniyyah ini, moga menjadi ingatan buat diri saya yang sering lupa. Peringatan yang sering ingin dihindari oleh yang bergelar insan, kerana takut terhentinya kelazatan yang dinikmati sepanjang berkelana di daerah yang disangka sangat indah ini.

Setiap yang bernyawa akan menempuhi kematian. Dan sebaik-baik peringatan adalah mengingati mati. Bagi setiap mu'min, mengingati kematian seharusnya melahirkan keinginan untuk melakukan yang terbaik selagi diberikan ruang bernafas di muka bumi ini. Tidak lain kerana, hasil amalan di sini, akan tertuai di daerah sana.

Namun begitu, mengoptimumkan peluang kehidupan semestinya tanggungjawab insan. Memberikan yang terbaik adalah tanda syukur seorang insan terhadap Khaliqnya. Kegerunan saat berhadapan dengan kematian bukanlah alasan untuk membiarkan diri malas berusaha dan berserah sahaja dengan ketentuanNya. Justeru, mengingati kematian adalah cara yang terbaik untuk meluruskan laluan sepanjang kehidupan. Agar jalan sentiasa lurus, destinasi yang terakhir akan mampu dicapai dengan selamat.

Firman Allah swt yang bermaksud:
“Dialah sahaja yang menguasai dan memiliki langit dan bumi; Dia menghidupkan dan mematikan; dan Dia Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.” (al-Hadid;2)

Hakikat Kematian

Allah swt yang menghidup dan mematikan kita telah memberitahu bahawa hikmah daripada kematian adalah perpindahan dari tempat berlakunya amal ke tempat mendapat balasan. Di sana, kita diberi balasan bagi setiap amalan yang dilakukan sepanjang kehidupan yang lalu.

Firman Allah swt bermaksud:
“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari Kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu, sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya dia telah Berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesaran) tidak lain hanyalah kesenangan bagi prang yang terpedaya.” (Ali Imran:185)

Siapalah kita untuk menafikan hakikat ini.

Siapalah kita untuk melarikan diri dari saat ini.

Lemahnya kita..Masya Allah.

Kita melihat dan mendengar tentang kematian. Namun enggan mengingatinya dan mempersiapkan diri menghadapinya. Kita melupakannya sedangkan kita pasti akan menemuinya. Kita membutakan mata dari melihatnya, sedangkan ia semakin menghampiri…

Firman Allah swt lagi yang bermaksud:
“Katakanlah (wahai Muhammad): “ Sebenarnya maut yang kamu melarikan diri daripadanya itu, tetaplah ia akan menemui kamu; kemudian kamu akan dikembalikan kepada Allah yang mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, lalu dia memberitahu kamu apa yang kamu telah lakukan ( serta membalasnya)”. (al-Jumu’ah:8)

Ketetapan Yang Pasti

Andainya nyawa terletak dalam kekuasaan manusia, pasti tiada seorang pun manusia di muka bumi ini yang akan mati. Yang pasti, setiap di kalangan kita mempunyai janji yang tersendiri. Oleh itu, dengan keyakinan bahawa ia pasti akan mendatangi kita, moga ianya menjadi tanda aras dalam perlaksanaan tanggungjawab kita sebagai hambaNya dan khalifah di muka bumi ini. Mencari peluang dan melakukan yang terbaik kerana meyakini, setiap yang tertunai di sini, akan dihitung dan dipersoalkan di hari yang sangat adil perhitungannya.

Hanya Allah matlamat hati ini.

Ummu Balqis

No comments:

Post a Comment