Monday 7 February 2011

Masih panjangkah masa yang berbaki….

“Mama tutup mata tau..” pesan Wardah, ketika saya sedang rancak mencuci pinggan mangkuk malam tadi.

Dipimpinnya tangan hingga ke pintu bilik, ingin membuat kejutan untuk saya sambil diiringi oleh anak-anak yang lain, Balqis, Sarah, Najwa dan Nada.

“Surprise….!” Jerit semua… Digantungnya banner dan kad buatan sendiri dan yang dibeli di hadapan pintu bilik. Kemudian dihulur pula hadiah yang dibeli secara “sorok-sorok” petang tadi tanpa saya sedari. Suami hanya tersenyum dengan kerenah anak-anak.

“Happy birthday mama…” ucap mereka serentak.

“Terima kasih anak-anak” balas saya sambil memeluk dan mencium pipi mereka satu persatu.

Terharu bercampur geli hati saya melihat telatah anak-anak. Makin lanjut usia, makin meriah pula sambutannya dek kerenah mereka.

Empat dekad berlalu…

Merenungi hari-hari yang berlalu, hati saya mengucap syukur yang tidak terhingga, atas ni’mat usia yang dikurniakan. Empat dekad telah berlalu, dengan segala macam peristiwa yang memberi seribu satu kenangan dan pengajaran dalam kehidupan saya.

Empat dekad berlalu… dengan setiap satunya tersusun rapi dengan peristiwa yang tersendiri. Ya.. bermula kehidupan di zaman anak-anak yang serba ceria, tak mengerti apa-apa. Semuanya indah dan menyeronokkan. Tiada yang merunsingkan. Bermain dan bermain.

Beralih ke fasa remaja… yang tak sama ceritanya seperti anak-anak remaja hari ini. Belum kenal internet, dan entah apa-apa lagi. Zaman yang terhad teknologinya. Namun seronok mengaut khazanah kehidupan sebagai ukhti muslimah. Ke sana dan ke sini bersama akhawat, demi mencari mutiara-mutiara tersembunyi yang bertaburan di muka bumi ini. Indahnya…..

Melangkah ke alam rumahtangga… memikul peranan baru sebagai isteri.. kemudian ibu… Oh… sudah melangkah tahun yang ke 15 rupanya… Beratnya amanah yang terpikul ini.. Tanggungjawab yang tiada noktah hingga nyawa dijemput olehNya. Namun yang dipertanggungjawab, semestinya yang mampu…Semoga kekuatan sentiasa diberikan oleh Yang Empunya Segalanya ini.

Empat dekad berlalu… dihias suka dan duka… senyum dan tawa… masam dan manis silih berganti…Semuanya memberi ruang muhasabah yang panjang bahawa betapa tidak berupayanya kita untuk melebihi taqdir yang disediakan oleh Yang Maha Merencana. Baik sebagai hambaNya yang kerdil, mahupun sebagai khalifahNya. Semuanya tercatat penuh rapi dan tersusun, tanpa diketahui rahsianya oleh sesiapapun.

Masih panjangkah masa yang berbaki…

Sebanyak manakah masa yang diperuntukkan demi meningkatkan iman di dada?
Sebanyak manakah usia yang dinafkahkan untuk memberi manfaat sesama manusia?
Sejauh manakah khidmat bakti sebagai salah satu batu bata ummah yang sejahtera?

Memikirkan atas ni’mat hari ini, hati ini berdetik, berapa lama lagikah masa yang masih berbaki….

Untuk menyuburkan buah iman dan amal yang tersedia di dalam diri …
Untuk menafkahkan waktu yang berbaki untuk manafaat insani….
Untuk menabur khidmat menafkahkan diri….

Masih panjangkah masa yang berbaki… setelah empat dekad berlalu pergi….

Syukur kepadaMu Ya Allah … atas ni’mat usia yang dikurnia…. moga usia yang berlalu memberi manafaat.. dan kesempatan yang mendatang memberi ingatan bahawa... ruang melangkah setapak ke hadapan bererti semakin menghampiri saat bertemu denganMu. …. Dan sesungguhnya… ni'mat ini akan bisa berakhir bila-bila masa...

Hanya Allah Matlamat Hati Ini.
Ummu Balqis.

No comments:

Post a Comment