Saturday 24 September 2011

i wonder why...


“Mama, I wonder why people always don’t like something that’s good for them. “ Luah Wawa (nama timangan Najwa) tiba-tiba. Bersahaja. Sambil itu, mulutnya rancak mengunyah buah epal, menghabiskan bekalan yang dibawa ke sekolah pagi tadi, sambil menunggu Along dan Angah selesai sesi persekolahan. Wardah dan Nada khusyuk menikmati bekalan masing-masing.

Tersentak saya seketika yang sedari tadi asyik memerhati seorang ibu sedang meletakkan bayinya di dalam kereta dengan hati-hati. Apa tidaknya, Wawa kebiasaannya agak pendiam, lebih suka mendengar kakak-kakak bercerita itu dan ini. Agak susah memulakan kata. Dia adalah pendengar setia. Menunggu kakak-kakak bercerita hingga selesai dengan khusyuk sekali.

Anak saya yang seorang ini lebih suka melukis, membaca dan mengarang cerita-cerita pendek. Banyak memerhati daripada bercakap.

“Kenapa Wawa kata macam tu?” Soal saya kembali. Sengaja memancing untuk mendengar pendapatnya lebih lanjut lagi. Bukan senang nak mendengar Wawa mengeluarkan pendapat. Mungkin ini cara untuk mengetahui apa yang tersirat di fikirannya.

“For example, vegetables are good for our health, but I don’t really like it.” Tambahnya lagi.

“Oh... begitu” saya tersenyum sendiri. Anak-anak saya tidaklah terlalu memilih makanan. Cuma bila masuk bab sayuran ni, semuanya agak ‘terpaksa’ jika ada jenis-jenis yang mereka kurang gemar. Macam-macam cara juga saya cuba untuk membiasakan mereka.

“Do you like chocolate?” Saya bertanya

“Of course I do.” Jawabnya cepat sambil tersenyum lebar. Agaknya terbayang beberapa kotak coklat yang ada di dalam almari dapur rumah.

“Is it good for our health?” Saya menyoal lebih lanjut.

Diam. Teragak-agak untuk memberi jawapan.

“Em.. maybe...but we cannot eat it too much” Wardah pula menyampuk cepat.

“Excellent Kak Lang” Lebar senyum Wardah mendengar pujian saya.

“Kalau gitu, sayur tu kita nak buat macamana?” Saya menambah soalan.

“Kena makan jugak la sebab nak sihat” Wawa menjawab perlahan sambil tersengih.

“Pandai!” usik saya. Wawa tersipu-sipu.

“Makanan, apa yang baik untuk kita biasanya kita tak suka, kan? Dan apa yang kurang baik, itulah yang kita kita rasa sedap dan suka sangat. Betul tak?” Saya mulakan penerangan.

Wardah dan Wawa mengangguk. Masing-masing terbayang agaknya percakapan saya setiap kali memasak dan menghidangkan makanan yang saya tahu anak-anak agak kurang menggemarinya.

Lucu pula saya terbayang wajah mereka waktu disendukkan makanan yang mereka kurang sudi...

Kelat...

“Samalah juga dengan perkara-perkara lain, menonton tv, bermain memang seronok, kan? Tapi membaca al-Quran dan belajar kita rasa susah nak buat. Something good for us but we don’t really like it.” Tambah saya sambil mengulang kembali ayat Wawa tadi.

Cukup setakat itu. Terlebih panjang penerangan, dah tak masuk dalam fikiran.

Tersengih-sengih anak dara saya dua orang ni...

Kita cermin mereka

Memang benar, tidak termampu rasanya memikul tanggungjawab ini, tanpa ilmu.

Masakan kita boleh memberi penerangan dan pengajaran tentang itu dan ini, tanpa ada sebarang pengetahuan mengenai sesuatu perkara.

Dan.. wahai ibubapa, kita adalah segala-galanya bagi permata hati kita.

Kitalah sekolah pertama mereka. Kitalah guru pertama mereka. Menanam iman dan ilmu di dada mereka. Kitalah doktor yang merawat jasad dan jiwa mereka.

Celikkan hati, bukakan pendengaran dan luaskan langkahmu...

Jangan berhenti mencari dan menggali khazanah ilmu yang terlalu luas dan melimpah ruah di muka bumi ini.

Amanah yang Allah sediakan ini bukan benda yang boleh dibina, apabila rosak boleh dimusnahkan begitu sahaja.

Amanah yang hidup dengan jasad dan jiwa. Meningkat usia dengan akar sekuat yang ditanam pada masa kecilnya, dan menghasilkan buah yang subur, masak dan ranum, andai sentiasa disiram dan dibaja dengan curahan iman, ilmu dan amal...

Mereka juga adalah cerminan kita...

Anak-anak adalah penonton setia lakonan kita di pentas dunia. Apa yang terzahir daripada ibubapa, akan terserap dalan fikiran, dan itulah yang akan mereka hayati di sepanjang kehidupan.

Hati-hati.. andai kita tersalah langkah, maka si anak berpaling kepada yang lain.

Alhamdulillh andai yang ditemui lebih baik daripada kita...

Tapi, bagaimana jika yang ditemui...

Merosakkan nilai fitrah yang ada pada diri...

Menjauhkan mereka daripada mengenali Yang Maha Esa...

Membutakan mereka daripada melihat laluan yang lurus dan sempurna...

Na’uuzu billah...

Sesungguhnya, di hari yang pasti adanya perhitungan segala amalan, tidak akan ditanya hasil setiap amal perbuatan, tetapi Allah akan mempersoalkan sejauh mana usaha yang kita lakukan.

Ayuh.. berusaha tanpa henti, agar penyesalan tidak akan mengiringi. Pada hari yang hadirnya adalah PASTI.

Hanya Allah Matlamat Hati ini

Ummu Balqis

No comments:

Post a Comment