Sunday 9 October 2011

Thank you Mama...


“Mama tak sedih ke bila Along dapat markah rendah dalam exam?” Tanya Balqis kepada saya satu petang ketika kami sedang menyediakan makan malam.

“Kenapa pula?” soal saya.

“Ye la, dulu masa sekolah rendah, markah Along tak elok untuk subjek sains, mama tak marah pun.” Sahut Along Balqis.

“Betul tu, Angah jarang dapat markah ‘highest’ pun, mama tak pernah nampak sedih pun.” Angah Sarah pula menyampuk sambil menyusun pinggan.

“Kalau markah tinggi, Mama kata, Alhamdulillah bagus. Kalau markah rendah, Mama selalu kata, ok la tu... tak pe la...nanti usaha lagi” kata Sarah lagi sambil mengikut gaya saya bercakap.

Aduhai anak-anak ni... Kadang-kadang pening bercampur lucu pula melihat gelagat mereka.

Anak-anak saya yang berdua ini, suka menimbulkan cerita dan isu yang nak dikongsi. Agaknya sesuai dengan tahap kematangan yang semakin bertambah. Suka bercerita dan meminta pendapat itu dan ini, hingga ada kalanya tak terjawab mama dan baba dengan persoalan mereka.

“Kawan Along beritahu dulu, bila dia dapat B dalam peperiksaan, ayahnya marah sangat sampai tak nak tegur dia.” cerita Along lagi dengan penuh perasaan.

Saya menarik nafas panjang.

“Ok, apa yang mama selalu pesan pada anak-anak?” Tanya saya, mengingatkan mereka kembali pesanan saya sepanjang musim persekolahan dan peperiksaan.

“Mama suruh belajar dan ulangkaji sebelum peperiksaan, dah lepas tu, mama takkan kata apa-apa lagi.” sebut Along panjang lebar.

Angah Sarah terangguk-angguk mengiakan. Tanda sokongan.

“Pandai! Ingat pun apa mama cakap. Sebab tu la mama tak marah. Kalau marah macamana sekalipun, markah tu tetap tak boleh berubah. Betul tak?” jawab saya bersahaja, mengiyakan kata-kata mereka.

Bersyukur yang tidak terhingga, ruang untuk saya menyelami isi hati anak-anak yang sedang meningkat usia ini diluaskan oleh Allah swt ketika hadir di perantauan ini. Suasana yang tidak terlalu terikat dengan jadual harian yang sangat padat seperti sebelum ini memberi peluang yang lebih untuk menguatkan ikatan hati antara kami.

Banyak perkara yang dikongsi.

Banyak juga persoalan itu dan ini.

Kadang-kadang ‘letih’ juga melayannya...

Kali ini tentang pelajaran. Seolah-olah Mama tiada perasaan menerima markah yang kurang. Tidak seperti ibubapa orang lain.

Thank you, Mama...

Pada anak-anak saya jelaskan, konsep dalam menuntut ilmu yang sebenarnya.
Betapa berbezanya darjat orang yang berilmu dengan orang yang jahil.
Betapa susahnya proses mencari ilmu, memerlukan usaha yang sememangnya bercanggah dengan rasa hati yang ingin rehat yang panjang, tidur tanpa gangguan dan hiburan yang melalaikan.
Semuanya perlukan semangat yang tinggi.

Pada mereka saya ingatkan, betapa mudahnya jalan menuju kehancuran. Semuanya selari dengan hati dan kemahuan. Tanpa perlunya usaha yang memenatkan.

Semua boleh. Apa saja.

Tidak perlu ikut peraturan. Tidak perlu ada undang-undang.
Tidak perlu sebarang nasihat, teguran dan larangan.
Boleh menonton televisyen bila-bila masa. Apa rancangan yang kita suka.
Boleh tidur sepanjang hari, tanpa perlu dikejutkan hingga menjelang tengahari.
Boleh membaca apa sahaja bahan bacaan. Tanpa sebarang kawalan.
Boleh melayari internet, tanpa wujud rasa takut.
Semua boleh!

Masya Allah! Menakutkan.

Pada mereka saya ingatkan, yang paling penting atas setiap perkara ialah usaha yang berterusan. Bukan natijah yang menjadi keutamaan. Apabila usaha sudah sehabis daya kemampuan, natijah masih kurang, tiada apa yang perlu dikesalkan.

Yang paling penting adalah DOA, USAHA dan KEMAHUAN.

“Kita lulus peperiksaan, bukan kerana kita pandai dan rajin semata-mata, gagal pula bukan bermakna bodoh.” Ulas saya kepada mereka.

Berkerut muka Balqis dan Sarah memahamkan kalimah saya.

“Tak faham la mama” kata Along Balqis. Sarah mengiakan juga.

Alhamdulillah. Saya ungkapkan cerita saya untuk mereka.
Dulu mama pernah melalui situasi yang sama. Pernah juga melalui kegagalan.
Namun, istilah menyesal dan kecewa, mama cuba buang jauh-jauh daripada kamus hati mama. Mama belajar sesuatu yang sangat mahal daripada itu.

Bimbangilah andai diri gagal mendapat peringatan dan kasih sayang Allah swt.

“Atas setiap perkara, yang Allah nilai adalah usaha. Berjaya atau tidak, itu hak Allah yang tentukan. Buktinya, ada juga orang yang mengulangkaji tapi gagal. Ada juga yang kurang berusaha, mendapat markah yang baik. Yang penting, Allah sangat suka orang yang bersungguh-sungguh, dan sejauh mana kita berharap dengan Allah swt. Sebab tulah... Kita kena sentiasa doa dan target untuk buat yang terbaik dalam setiap perkara yang dilakukan.” Saya cuba menguraikan kekusutan di dalam hati mereka sambil memberi penekanan pada ayat yang hujungnya.

Yakinlah, walau apa yang berlaku dalam kehidupan, itulah yang terbaik Allah aturkan.

Bukan hanya tentang peperiksaan.
Hilang orang yang kita sayang.
Gagal dalam rumahtangga.
Kecewa dalam kehidupan.
Begitu juga dengan ujian kesakitan.

Walau pahit untuk kita telan. Walau tercalit rasa penyesalan.

Masa akan mengubat segalanya. Sungguh.... Tiada yang lebih indah dari itu.
“ Ooo... sebab tulah Mama tak marah kita pun, kan Along. Thank you Mama.” tersengih Sarah disambut dengan tawa Along.

Doa mama untuk anak-anak, bukan hanya pandai dan berjaya dalam peperiksaan, lebih utama tahu membezakan antara haq dan batil sebagai pembatas setiap inci perbuatan sepanjang perjalanan ini.

Berpada-padalah...

Buat saya dan anda, ingatkanlah diri bahawa anak-anak adalah insan yang berbeza setiap satunya, mempunyai kemampuan yang berbeza, juga kecenderungan yang berbeza.

Buat saya dan anda, berpada-pada menyandarkan harapan dan keinginan diri sendiri, agar tujuan menuntut ilmu yang sebenarnya dapat anak-anak hayati dan serapkan dalam diri.

Buat saya dan anda, ingatkanlah diri bahawa kegagalan yang diterima bukanlah bermakna berakhirnya peluang dalam kehidupan.

Bangkitlah dengan semangat dan keyakinan.

Sesungguhnya Allah mengasihi insan yang berbaik sangka dengan segala ketentuan.

Hanya Allah matlamat hati ini.
Ummu Balqis.

2 comments:

  1. Alhamdulillah. Syukrn ustazah atas prkongsian ni.. Allah sntiasa mmbimbing mereka yg mngharapkanNya.. dunia realiti yg prlu dtrjemah mlalui firmanNya kn..

    ReplyDelete
  2. jazakillah juga atas kesudian membacanya..:)

    ReplyDelete