Saturday 17 December 2011

Tiada paksaan bagimu...


“Macamana nak study ‘medic’ dengan result macam ni? Papa dulu best student tau, tak pernah dapat result macam ni, daripada waktu sekolah,hingga tamat universiti.” Syarah si bapa kepada anak perempuannya dengan nada penuh geram.

Merah bola matanya melihat markah subjek-subjek utama untuk aliran sains diisi dengan warna merah.

Si anak tunduk, sesekali terkebil-kebil memandang si bapa. Kosong.

Saya memandang dan membiarkan si bapa melepaskan rasa terbukunya dengan penuh sabar. Tak sampai rasa hati melihat si anak dimalukan begitu dihadapan saya, guru kelasnya.

Perjumpaan ibubapa dan guru adalah pertemuan yang dijadualkan oleh pihak sekolah untuk berbincang tentang prestasi anak-anak, dan memaklumkan langkah-langkah yang diambil oleh pihak sekolah untuk penambahbaikan dalam meningkatkan prestasi anak-anak yang akan menduduki SPM tidak berapa lama lagi.

“Ustazah tau tak, saya doktor pakar di Hospital ***, isteri saya pun doktor pakar juga di Hospital ***. Kami berdua lulusan universiti luar negara. Kami sangat sibuk, ni isteri saya tak dapat datang pun sebab ada di luar negara atas urusan rasmi. Kakak dan Abangnya sekarang pun di luar negara, masuk jurusan perubatan juga, takkan dia tak boleh. Sepatutnya Ros (bukan nama sebenar) kena lebih usaha lagi ni.” Sambung si bapa sambil memandang dengan serius kepada saya.

Saya mengangguk tanda faham. Si anak masih tunduk , sesekali memandang saya.

Ros sememangnya berada di kelas aliran sains, aliran yang boleh menyambung cita-cita bapanya itu. Namun saya tahu kecenderungan Ros lebih kepada senireka dalaman. Bakatnya terserlah apabila melibatkan aktiviti menceriakan kelas atau pertandingan melukis poster dan banner. Pasti keghairahan ibubapa yang mengharapkannya mengikut jejak langkah mereka menggusarkan hati Ros.

Dilema si anak. Kecenderungan dan keupayaannya bukan ke arah yang diingini oleh ibubapa. Walaupun saya tau Ros seorang yang sangat tekun berusaha dan bersungguh-sungguh dalam pelajaran.

“Encik, anak Encik ni rajin dan sudah berusaha bersungguh-sungguh. Setiap anak ni berbeza. Mungkin kecenderungannya lebih kepada bidang lain dan bukan dalam aliran sains. Walaubagaimanapun, masih ada masa lagi untuk dia meningkatkan lagi prestasi yang ada. Kan Ros?” Saya menyebut penuh hati-hati, risau juga melihat nafas kencangnya turun naik menahan rasa marah.

Ros mengangguk takut-takut. Kasihan saya melihat keadaannya,lesu tanpa rasa yakin pada diri.

“Takkan nak jadi pereka fesyen kot?” kata bapa Ros lagi dengan nada yang agak sinis.. Agaknya sudah ada perbincangan tentang perkara tersebut di antara mereka.

“Tak apalah.” Hati saya berbisik. Saya memandang dan mengukir sedikit senyum. Agak kelat sekadar berbahasa. Sukar menjelaskan andai hati tidak terbuka untuk menerima. Hajat untuk memberi penerangan lanjut tentang anaknya saya pendam sahaja.

Lagipun, apalah yang penting sangat dengan nasihat seorang guru sekolah, ditambah dengan usia yang jauh lebih muda dengan pengalaman yang jauh lebih cetek darinya.

Tiada paksaan bagimu....

“Keluarga kita belum ada lagi dalam bidang perubatan. Keputusan An memang layak sangat untuk ke aliran sains. Abang dah terlepas peluang ni, adik beradik yang lain belum tentu dapat peluang yang sama. An fikirlah, Abang harap sangat An masuk aliran sains ni. Tapi apapun, An pilihlah yang terbaik untuk An.” Antara ayat terakhir di dalam surat abang sulong saya, Engku Md Azmi selepas mendapat keputusan SRP.

Panjang lebar surat Abang, menjelaskan pro dan kontra berada dalam aliran sains dan sastera. Hampir 4 helai kertas A4! Masih saya ingat dengan jelas isinya, terutama barisan ayat-ayat terakhir.

Abang memang menjadi rujukan dan sumber inspirasi kami sekeluarga selepas ayahanda dan bonda, terutama tentang pelajaran. Orangnya sangat tegas, namun tidak mengongkong. Ketika itu Abang sedang menyambung pengajiannya di UTM Skudai dalam bidang arkitek.

“Abah dan Che tak kisah, An pilih la yang terbaik.” Kata ayahanda lembut menenangkan hati saya.

Kecintaan saya kepada Bahasa Arab tak dapat dibendung walaupun ianya agak asing di kalangan ahli keluarga. Meskipun jaminan dan peluang pekerjaan belum menampakkan kecenderungan menyebelahi pelajar aliran agama di waktu itu, hati saya tetap terpaut pada keindahannya.

Setelah ditimbang-timbang, dengan kemampuan dan kecenderungan pada diri, saya memilih aliran sastera agama, dan seterusnya menerima tawaran ke Kolej Islam Kelang.

Pilihan yang diterima dengan penuh sokongan oleh orang-orang yang saya sayang. Inilah penguat untuk saya melangkah ke depan tanpa perlu menoleh dan menyesali apa yang telah ditinggalkan.

Walaupun tidak belajar tinggi, namun ayahanda dan bonda menanam rasa yakin dalam diri setiap anak, bahawa Allah tidak akan menutup rezeki bagi orang yang berilmu.

Bumi Allah ini luas dengan lautan ilmuNya yang tidak bertepi. Halakanlah wajah ke mana sahaja. Carilah ia di mana sahaja. Selagimana ada kesungguhan menuntut ilmu, selagi itu barakah mengiringi hidupmu.

Tiada paksaan.

Mukmin Hebat

Itulah yang menjadi bekalan untuk saya menghadapi hari-hari yang mendatang, meyakini bahawa setiap kesusahan dan kesenangan dalam kehidupan adalah ujian untuk setiap hambaNya yang beriman.

Itu jugalah yang sepatutnya menjadi keyakinan pada setiap ibubapa yang diamanahkan zuriat penyambung warisan.

Anak-anak bukanlah hak milik mutlak kita yang boleh dijamin hasilnya sebagaimana yang diinginkan.

Anak-anak bukanlah sekadar jasad yang boleh dipastikan bentuknya setelah dicanai mindanya.

Setiap satu di antara mereka tiada yang serupa. Hatta si kembar yang berkongsi uri yang sama.

Mereka adalah individu yang tersendiri dengan perwatakan yang tersendiri, yang mengharapkan tangan-tangan kita untuk memimpin mereka ke jalan yang di redhai Ilahi.

Berilah ruang kepada mereka untuk mengenali diri, mencari kekuatan dan membina keyakinan diri sebagai muslim mukmin yang hebat dalam setiap tindakan.

Mudah-mudahan merekalah salah satu batu bata yang akan mengukuhkan binaan ummah akhir zaman.

Hanya Allah matlamat hati ini.

Ummu Balqis.

2 comments:

  1. assalamualaikum uztazah.saya blogwalking dan terjumpa artikel uztazah.saya ingt lagi tika tahun 2006 ar-razi, when it happens to me,uztazah jwp kat ayah saya dengan relax, "tak mengapa encik, saya percaya afiq bole lakukan"...terima kasihhh uzatazh :) doakan kami semua anak-anak uzatazh berjaya dunia akhirat :)- afiq sayuti

    ReplyDelete
  2. Insya Allah afiq.. doa ustazah sentiasa mengiringi anak2 semua..;)

    ReplyDelete