Friday 13 January 2012

Uruskanlah amarahmu....




“Allah.... “ Berat sungguh menahan rasa hati. Perasaan sedih, geram dan marah bercampur baur. Air mata masih belum mampu di tahan daripada empangannya terus mengalir tanpa henti hingga ke malam hari.

Mata masih terbayang-bayang peristiwa pagi itu. Pagi Ramadhan yang barakah.

Telinga masih terngiang-ngiang mendengar kata-kata yang dilontarkan.

“Ustazah tau tak apa yang ustazah dah buat? Pelajar di luar dewan tu bertebaran, nak masuk dalam dewan ni. Ustazah kalau nak guna dewan, mesti tempah awal, ini tidak, menyusahkan orang! ” hambur rakan sejawat lelaki yang hanya saya kenal namanya sahaja sebelum ini.

Terkebil-kebil saya memandangnya. Mulut seolah terkunci tanpa sempat menyusun jawapan. Beberapa orang pelajar yang sedang berbincang dengan saya sedikit tergamam.

Nun di bahagian hadapan dewan, ceramah baru bermula.

“Saya memang dah kenal, macam nilah selalunya ustaz/ ustazah buat kerja.” Katanya sinis sebelum berlalu, diiringi dengan berbagai kata pahit dan pedas yang tak sanggup saya lakarkan.

Semuanya masih kukuh di lipatan ingatan.

Terasa darah menyirap ke bahagian muka. Mata menjadi semakin kabur. Marah dan geram berpadu, saya cuba menahan diri, melawan rasa hati yang teruji.

Saya tewas. Takungan sudah pecah. Malunya! Lemahnya! Ditenangkan oleh anak didik sendiri.

“Ustazah, sebelum ustazah sampai, kami pun kena marah juga tadi.” Pujuk seorang pelajar puteri setelah melihat saya bergegas ke bilik air sebelum empangan air mata melimpah di hadapan anak-anak pelajar yang dikasihi.

Kecoh pagi itu kerana dikatakan pelajar-pelajar saya tidak mengikut prosedur menjalankan program ceramah bagi kursus mata pelajaran hadis yang saya ajar.

Sedangkan prosesnya sudah berjalan lancar sebulan sebelumnya.

Keesokan hari, setelah diteliti perjalanan prosedur dan disahkan, ternyata, tiada kesilapan di pihak pelajar, tetapi silap faham di pihak pentadbiran. Pihak yang bertanggungjawab memohon maaf bagi pihak rakan sejawat yang saya hormati.

“Saya harap ustazah tidak ambil hati dengan sikap beliau.Mungkin waktu itu, dia sedang tertekan.” Nasihatnya kepada saya.

Astaghfirullahal ‘Azim.

Perkara sudah berlaku. Tiada dendam dan sakit di hati.

Namun sangat-sangat memberi pengajaran kepada saya.

Walau terasa ketika itu maruah bagai dirobek-robek dengan kata-kata yang kurang berhikmah dan menyentap harga diri.

Harga diri seorang insan. Harga diri seorang pendidik.

Uruskanlah amarahmu

“Keluar sekarang wahai Fatimah! Aku tahu engkau telah menganut agama Muhammad”. Jerit Umar al-Khattab daripada luar rumah. Fatimah dan suaminya, Saed bin Zaid,yang sedang tekun mentadabbur kalimah wahyu terkejut ketakutan.

Tiba-tiba ditendangnya pintu rumah, terus meluru masuk sambil menghunus pedangnya kepada Saed dan adik yang dikasihinya. Bertaburan cebisan –cebisan tulisan ayat suci yang dibaca. Wajahnya yang berang kemarahan tiba-tiba terpaku pada sepotong ayat, segera ingin di ambil, dengan pantas dihalang oleh Fatimah.

"Engkau tidak boleh menyentuhnya." tegas Fatimah.

Terpegun Umar dengan keberanian adiknya,. Merenung titisan darah yang mengalir di wajah adik kesayangan. Tanpa disedari, ada perasaan halus yang melunakkan hati dan kata-katanya. Hidayah Ilahi menyerap dihatinya.

“Apa yang harus aku lakukan?” Umar bertanya lemah.

“Sucikanlah dirimu.” Fatimah menjawab penuh yakin.

Allah....

Peristiwa masyhur yang berlaku di awal Islam.

Allah memakbulkan doa kekasihNya dengan mengirimkan Umar al-Khattab yang digeruni masyarakat.

Umar yang terkenal dengan sifat garang dan tegasnya. Setelah menerima iman, menguruskan amarah dan tegasnya selari dengan keimanannya kepada Yang Maha Esa.

Ketegasan yang menjadi pendorong dan penguat semangat muslimin yang masih kecil jumlahnya ketika itu.

Janji kita...




Setelah berlakunya perjanjian syahadah, maka bermula detik setiap kita sebagai pendokong risalah Islam yang mulia ini.

Islam bukan hanya milik ustaz/ustazah. Tidak hanya kepada golongan yang mengkhususkan diri di dalam pengajian agama.

Islam adalah milik semua.

Iman berpaut kepada sesiapa yang dikehendakiNya.

Setiap yang mengaku beriman, dialah duta yang menggenggam seluruh risalah mulia ini. Iaitu dengan menzahirkan diri sebagai seorang muslim yang menyerapkan isi wahyu yang diturunkan ke dalam hati dan jiwa, melaksanakan tuntutannya dengan kekuatan jasad yang dibekalkan.

Tiada yang sempurna, kerana kita adalah manusia yang dibekalkan ruh, akal dan nafsu.

Uruskanlah segalanya dengan kurniaan iman. Melorongkan akal, ruh dan jiwa ke arah pengakhiran yang sejahtera.

Sesungguhnya amarah itu kesukaan syaitan andai tanpa dorongan iman. Maka lahirlah kata-kata di luar batas sedar yang akhirnya membuka keaiban sendiri.

Kekangilah api kemarahan dengan memupuk sifat tenang dan sabar.

Salurkan kemarahan pada tempat dan situasi yang wajar.

Marah dengan kemaksiatan. Marah dengan segala kemungkaran.

Pasti bukan mudah, kerana syaitan berada bersama aliran darah.

Kerana itulah tingginya nilai mujahadah.

Bagaimana?

Ya... Siramilah api kemarahan itu.

Sucikanlah dirimu... berwudhu’ lah..

Moga ia mampu menghapus amarahmu.

Sesungguhnya beruntunglah sesiapa yang sentiasa berwaspada.


Hanya Allah matlamat hati ini.

Ummu Balqis

No comments:

Post a Comment