Sunday 22 April 2012

Jom anak-anak


“Silapkah cara aku dalam menyalurkan ilmu kepada anak-anak?” hati saya tiba-tiba terasak dengan persoalan yang ditanya oleh anak kedua saya tadi.

Ada timbul sedikit perasaan malu pada diri sendiri tatkala menerima lontaran persoalan anak-anak.

“Mama, apa ye teori big bang dalam Islam?” Angah Sarah bertanya. Persoalan yang timbul hasil pertanyaan dan perbincangan dengan kawannya di sekolah

“Betul ke Kiamat tahun depan, Mama? Along tengok internet, ramai orang post tentang tanda-tanda kiamat semakin banyak.

“Apa beza binatang yang disembelih dengan yang tak disembelih?” soal Along pula.

Banyak lagi persoalan yang sentiasa mewarnai hari anak-anak, di celahan ruang interaksi antara kami.

Bila ruang bertanya dibuka. Maka ruang berfikir semakin melebar.

Pertanyaan yang bukan sekadar menginginkan jawapan ya atau tidak, betul atau salah, halal atau haram.

Pertanyaan yang tidak boleh dihentikan dengan jawapan, “nanti dah besar, taulah jawapannya...”

Pertanyaan yang tidak boleh dimatikan dengan jawapan, "jangan fikir yang bukan-bukan."

Bahkan persoalan yang menuntut keyakinan dan kefahaman orang yang ditanya terlebih dahulu, sebelum memberi huraian dengan kadar kemampuan yang diterima akal anak-anak yang sedang berkembang.

Begitu juga ruang berbincang merentasi pelbagai tajuk.

Ditambah dengan suasana persekitaran di sekolah yang sentiasa meraikan
pertanyaan dan perbezaan pendapat dengan penuh semangat dan ilmiah.

Macam mama

Setiap kali anak-anak bertanya, fikiran saya cepat melayang mengingati sikap saya dulu-dulu.

Juga suka bertanya, namun hampir semua jawapan yang saya inginkan, diperolehi dengan pencarian sendiri.

Sukar mencari orang yang sudi melayan kerenah saya waktu itu. Yalah.. banyak persoalan yang bukan-bukan. Itu agaknya tanggapan orang yang ditanya.

Teringat ketika di tingkatan satu, ketika Ustaz mengajar tentang Isra' Mi'raj, dikisahkan tentang perjalanan Rasulullah saw hingga kepada pertemuan Baginda saw dengan Kekasihnya, Allah Rabbul Jalil tanpa hijab.

Fikiran singkat saya yang baru berusia 13 tahun menyoal, "Ustaz, kalau Nabi Muhammad dah jumpa, mesti boleh bayangkan ustaz, Allah tu macamana. Lepas tu, mesti la boleh gambarkan Allah tu macamana."

Tersentak Ustaz yang sedang baru selesai memberi penerangan.

Tak sangka agaknya pertanyaan saya yang spontan.

"Dah.. dah.. tak payah fikir jauh-jauh, memang tak boleh, tak boleh la." Balas Ustaz cepat-cepat.

Agaknya bimbang, banyak lagi pertanyaan saya yang tak masuk akal yang sukar dijelaskan.

Jom anak-anak



Jujurnya, saya bersyukur anak-anak meluahkan rasa ingin tahu mereka dengan tulus.

Walaupun sebenarnya, kadangkala saya sendiri terkedu memikirkan jawapan ilmiah yang perlu disediakan.

Sebenarnya juga, ada di antara persoalan yang anak-anak ajukan, saya sendiri tidak terfikir untuk mendalaminya secara ilmiah.

Saya akur. Banyak yang saya perlu belajar. Bukan sekadar tahu untuk diri sendiri. Perlu juga diteliti jawapan yang tidak mengkusutkan rasa ingin
tahu yang meruap.

Jom anak-anak, sama-sama kita menyelongkar khazanah ilmu yang tidak bertepi ini.

Mama bukan serba tahu, mama cuma mampu menjadi perantara untuk anak-anak menyalurkan rasa ingin tahu kepada cara yang betul agar tidak tergelincir dengan permainan dan rasa hebat secebis kurniaan akal yang Allah beri.

Setiap persoalan anak-anak, bukan sahaja membuka ruang ingin tahu anak-anak, juga menggerakkan rasa ingin meluaskan ruang faham yang ada pada Mama.

Kita cari sama-sama jawapannya dalam ruang lingkup kajian akal manusia.

Kita cari sama-sama juga jawapannya dengan sandaran khazanah yang dibekalkan oleh Rasulullah SAW, iaitu, al-Quran yang melaut tak terhitung ilmu di dalamnya, juga al-Hadis yang menyokong sebagai panduan hidup kita yang sementara.

Panduan yang mensejahterakan akal dan mententeramkan jiwa.

Panduan yang selari dengan fitrah asal kejadian manusia.

Supaya terhapus rasa ujub dan kagum pada diri. Lantas timbul rasa rendah dan tunduk pada kebesaran Ilahi.

Allahu Akbar.


Hanya Allah matlamat hati kita.

Ummu Balqis

No comments:

Post a Comment