Tuesday 28 December 2010

Ingatkah kita … atau ...

“Mama, boleh tak kalau lepas mati, kita nak hidup balik sekejap nak tambah apa-apa perkara baik yang tak cukup sebelum kita mati.?” Tanya Wardah, puteri ketiga saya semasa sesi tazkirah santai bersama anak-anak selepas solat maghrib.

Tajuk perbincangan yang terpilih tanpa dirancang apabila anak-anak menyebut dan mengingat insan-insan tersayang yang meninggalkan kami satu persatu sepanjang tempoh lima tahun terakhir ini.

Terdiam seketika, sambil memikirkan bahasa yang terbaik yang mudah difahami oleh anak-anak.

Masya Allah...Lupakah kita?

Tentang hakikat alam selepas berlakunya kematian.

Benarlah manusia itu sentiasa dalam keadaan lupa. Benarlah perutusan Baginda Ar-Rasul Sallallahu ‘Alai wa Sallam adalah untuk memberi peringatan buat manusia yang selalu lupa. Betapa tebalnya kegerunan mengingati hakikat kematian, namun kegerunan itu semakin malap dan pudar dengan segala perlakuan yang semakin jauh daripada hakikat mentaati Ilahi.

Malap dengan kesibukan yang tiada hujungnya…

Seolah-olah ada perjanjian dengan kematian. Bahawa ianya tidak akan hadir ketika ini.

Allahu Allah…

Firman Allah SWT :
“(Maka segeralah beribadat dan bertaqwa) kerana sesungguhnya ajal (yang telah ditetapkan) Allah, apabila sampai masanya, tidak dapat ditangguhkan; kalaulah kamu mengetahui ( hakikat ini tentu kamu segera beriman). (Nuh:4)Lupa agaknya kita..

Lupakah kita juga...

Bahawa tiada peraturan kematian untuk kita.

Bahawa tiada perjanjian, kematian akan mendatangi kita hanya apabila kita bersedia menghadapinya.

Bahawa selepas ini kita akan berada di alam barzakh sehingga berlakunya kiamat.

Firman Allah SWT:
“Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia; Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku ( hidup semula di dunia) – Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara yang telah aku tinggalkan. Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang dia sahak yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat). (al-Mukminun:99-100)Alam Barzakh

Maha Berkuasa Allah, tiada seorangpun yang terlepas melalui alam ini walau bagaimanapun keadaan jasadnya. Semuanya akan melalui seperti yang dilalui oleh mereka yang dikebumikan di dalam kubur. Sesungguhnya Allah maha mengetahui segala ehwal kubur, walaupun jasad mereka berkecai dalam bentuk debu sekalipun.

Firman Allah SWT :
“Binasalah hendaknya mereka(yang engkar) itu, betapa besar kekufurannya? (Tidakkah ia memikirkan) dari apakah ia diciptakan oleh Allah? – Dari air mani diciptakanNya, serta dilengkapkan keadaannya dengan persediaan tanggungjawab; Kemudian jalan (baik dan jahat), dimudahkan Tuhan kepadanya (untuk menimbang dan mengambil mana satu yang dia pilih); Kemudian dimatikannya, lalu diperintahkan supaya dia dikuburkan; Kemudian apabila Allah kehendaki dibangkitkannya (hidup semula). (Abasa:17-22)

Berbezanya hakikat kehidupan di alam barzakh dengan kehidupan kita di saat ini. Ianya hakikat yang di luar kemampuan akal manusia untuk memahami dan membayangkannya. Justeru adanya penghadang antara dua alam tersebut, alam dunia dan alam barzakh.

Itulah kematian.

Sebagaimana terhadangnya kehidupan alam rahim seorang bayi dengan alam dunia, yang ditembusi dengan satu kelahiran.

Namun begitu, sebagaimana berimannya kita dengan perutusan Baginda Rasulullah SAW sebagai Rasul terakhir. Begitulah berimannya kita dengan segala berita yang dibawa oleh Baginda SAW.

Sebagaimana kita membenarkan segala ajaran yang dibawa oleh Baginda Rasulullah SAW, begitulah kita membenarkan segala yang disampaikan oleh Baginda SAW.

Sebagaimana berimannya para sahabat dan generasi yang terdahulu terhadap Baginda SAW. Semoga begitulah kita mengimani dan meyakininya….Insya Allah..

Sucikanlah hatimu....

Bukan mudah mengikat diri dengan hakikat alam yang tidak nyata ini. Kekuatan dalam diri perlu dibina, dan seterusnya dibaja, agar kesedaran dan ingatan mengenainya akan sentiasa subur. Dengan itu, hati akan sentiasa berwaspada terhadap semua arus yang mendatang bersimpang siur.

Bajailah kekuatan yang Allah telah sediakan untuk kita semaksima mungkin, justeru kita adalah makhluk terpilih, yang diberi anugerah memakmurkan dunia dengan peranan khalifah, yang pada masa yang sama mengikat diri sebagai hamba kepada Khaliqnya yang Maha Bijaksana.

Hanya Allah Matlamat Hati Ini.

Ummu Balqis.

No comments:

Post a Comment