Wednesday 29 December 2010

PMS 2010


Mengikuti program Perhimpunan Musim Sejuk 2010 yang pertama setelah setahun di sini memberi pengalaman yang berbeza. Dengan tempoh perjalanan yang memakan masa hampir 5 jam, dan akan berada di sana selama 4 hari, banyak jugalah persiapan yang perlu dibuat. Bermula 24 Disember hingga 27 Disember 2010, pengisian yang disediakan bersesuaian mengisi setiap jiwa yang inginkan kekuatan dalaman yang berpanjangan.

Bertolak awal pagi Jumaat dengan suhu -13 darjah, perjalanan ke Sheffield penuh hati-hati kerana ketebalan salji yang turun 3 hari sebelumnya masih belum reda. Selesai pendaftaran, anak-anak yang paling seronok kerana aktiviti khas untuk mereka telah tersedia. Semua boleh mengambil bahagian, termasuklah Nada, puteri paling kecil. Semua yang hadir mengikuti slot yang dirancang dengan baik dan jayanya hingga ke acara penutup.

Tiada perkara yang amat membahagiakan, melainkan dengan pertemuan yang diizinkan oleh Allah SWT. Terikatlah tali ukhuwwah semata-mata mengharapkan keredhaanNya. Terharu melihat kesungguhan adik-adik yang hadir, datang dari jauh dan dekat, mengharungi pelbagai bentuk ujian, terutama dalam cuaca yang sangat sejuk ini. Tergambar semangat untuk menyerapkan ruh Islami ke dalam diri, walau dilingkungi suasana persekitaran yang sangat mencabar. Menyediakan diri untuk meneguk titisan ilmu buat bekalan dalam perjalanan.

Begitu juga dengan anak-anak, terpancar kepuasan dalam diri masing-masing. Bukan hanya mengikuti program yang disusun, anak-anak juga belajar menyesuaikan diri dengan menerima kawan-kawan baru. Dengan aktiviti pengisian ilmu, minda dan pelbagai bentuk permainan yang menyeronokkan, semuanya bersemangat untuk mengikuti program seterusnya… Kemuncaknya adalah persembahan anak-anak pada malam terakhir, iaitu bacaan surah-surah al-Quran, nasyid, drama pendek, ucapan dan bercerita. Syabas buat anak-anak mama yang memberanikan diri mengambil bahagian. Moga pengalaman baru ini menyuntik semangat anak-anak untuk memahami erti tarbiyah.

Tahniah kepada pihak yang bertungkus lumus daripada persediaan awal hinggal ke akhir program. Semoga pengorbanan tenaga, masa dan segalanya diganjari dengan pahala yang berterusan oleh Allah SWT. Semoga keikhlasan yang menjadi tunggak segala usaha akan sentiasa menjadi teras dalam setiap gerak kerja.


Hanya Allah Matlamat Hati Ini.
Ummu Balqis.

No comments:

Post a Comment