Tuesday 4 January 2011

Izinkan dirimu dilamar…

Dia tersenyum malu.. apabila ditanya oeh si ibu.. tunduk tanpa kata, namun hatinya berbunga.. dalam masa yang sama, ada debaran dirasa, sudah bersediakah dengan ilmu didada…Akhirnya lamaran diterima, dengan azam dan tekad, untuk melaksanakan tanggungjawab..

Itulah lamaran ke alam perkahwinan.. alam yang terbayang manisnya , walau gelodak di dalamnya banyak tak terduga…Bersedia si teruna dan dara mengharunginya…

Namun begitu..

Sanggupkah kita menerima lamaran yang lebih hebat ini...Bukan hanya untuk si teruna dan dara…

Bahkan untuk seluruh umat manusia…

Lamaran dari Allah SWT secara fitrah… mengajak seluruh hambaNya ke arah mentaatiNya…

Lamaran yang menjanjikan kemanisan yang tidak berpenghujung..

Firman Allah SWT:
“Apa yang ada disisimu akan lenyap dan apa yang ada disisi Allah akan kekal. Dan Kami pasti akan memberi balasan kepada orang yang sabar dengan pahala yang lebih baik daripada apa yang telah mereka kerjakan.” (an-Nahl:96)

Lamaran menuju Firdausi melalui jalan mendidik diri…


Kita Makhluk Hebat.

Ya..kita makhluk terhebat yang dijadikan oleh Allah SWT. Oleh itu, disediakan juga untuk kita dengan tanggungjawab yang sangat hebat.. yang tidak terpikul oleh makhluk yang lain.

Firman Allah SWT:
“ Sekiranya Kami turunkan al-Quran ini kepada sebuah gunung, pasti kamu akan melihatnya tunduk terpecah belah disebabkan takut kepada Allah. Dan perumpamaan- perumpamaan itu Kami berikan untuk manusia supaya mereka berfikir” (al-Hasyr:21)

Oeh itu.. mana mungkin seorang insan yang diberi anugerah sehebat itu hanya mampu melalui kehidupan dalam kotak dengan rutin seharian yang hanya memikirkan ruang lingkup persekitaran yang sangat sempit.

Kerja … Belajar… Rumahtangga… Anak-anak … dan.. Rehat …

Oh..Tidak..Seorang muslim yang hebat pasti mengakui.. kita dicipta oleh Yang Maha Hebat bukan hanya untuk itu. Bahkan, bersama-sama kita tersedia tanggungjawab yang melangkaui kehidupan di dalam kotak semata-mata.

Izinkan dirimu dilamar…

Oleh itu.. persiapan diri yang tersedia perlu diasah… akal yang dikurniakan oleh Allah perlu dipertajamkan.. ilmu yang melata yang dibekalkan oleh Allah perlu digali dan diterokai… kekuatan dalaman yang tersembunyi dalam diri perlu kita kenali…

Semua itu… pastinya sukar dengan bersendiri…

Lantaran anasir yang mendatang.. tak mampu untuk kita halang…

Dari semua arah… dalaman dan luaran… tanpa sempadan.. tanpa isyarat.. .. semuanya merosakkan..

Kitalah hamba… kitalah khalifah…Dua tanggungjawab berangkai yang tak mungkin diurai…

Didiklah diri berjiwa hamba.. tunduk mengakui kehebatan Yang Maha Pencipta…
Didiklah diri berjiwa khalifah.. memandu sesama insan ke arah kesejahteraan ummah…

Berilah hak kepada diri untuk menerima didikan daripada Ilahi, melalui apa yang diajar oleh lisan Baginda ar-Rasul yang dikasihi, dan penerus perjuangan Baginda SAW. Izinkan diri untuk menerima titisan-titisan ilmu yang akan membuahkan kesenangan untuk diri kita sendiri, pada hari yang tiada perlindungan melainkan orang yang mengorbankan sedikit kenikmatan hidupnya didunia demi mencari kasih dan redha Ilahi.

Hanya Allah Matlamat Hati Ini.
Ummu Balqis

No comments:

Post a Comment